Leren met 360° VR.

ONDERZOEK.

Voor Vak.Expert staat voorop dat leren met 360° Virtual Reality (360° VR) een hoger leerrendement heeft dan traditionele leermiddelen. Er zijn aanwijzingen dat dit zo is.
Onderzoeken die 360° VR vergelijken met traditionele leermiddelen zoals 2D video zijn nog dun gezaaid. De ons bekende onderzoeken vindt u hier.

n.b. Er zijn leerdoelen die met traditionele leermiddelen niet eenvoudig te bereiken zijn. Op vakexpert.nl/mogelijkheden staat een overzicht.

Experiences in Virtual Reality: a Window to Autobiographical Memory

In een onderzoek van de Universiteit van Osnabrück kregen deelnemers een 360° video met VR headset of een 2D-video van een motorrit te zien. Dit werd 48 uur later gevolgd door een geheugentest. De resultaten toonden aan dat de 360°-groep tweemaal zoveel informatie onthouden had als de 2D-groep.
samenvatting en onderzoek (pdf)

360° VR video for the acquisition of knot tying skills

Tijdens de opleiding leert een chirurg met één hand een platte knoop leggen. Vaak worden video’s gebruikt om deze vaardigheid onder de knie te krijgen. De knopen worden significant beter gelegd na lessen met 360° VR video voor VR headsets dan na lessen met 2D video blijkt uit het onderzoek ‘360° virtual reality video for the acquisition of knottying skills: A randomised controlled trial’. De onderzoekers concluderen dat er aanzienlijke voordelen zijn door het gebruik van 360° VR in chirurgische training. Dit geldt zowel bij het gebruik als onafhankelijke leerhulp, als bij aanvulling op face to face onderwijs.
samenvatting, onderzoek (pdf) en schema.

360° Operative Videos: A Randomised Cross-Over Study

Bij het beoordelen van operatieve procedures wordt meestal 2D video gebruik. 360º video kan hier een nieuwe dimensies aan toevoegen. In deze studie werd gekeken naar verschillen in oplettendheid en onthouden tussen deze twee videoformaten.
Er werd een gerandomiseerd onderzoek met controlegroep uitgevoerd om deze video te evalueren in 360º versus 2D-indelingen. Groep A bekeek de 360º video met een VR headset, gevolgd door de 2D video. Bij groep B was dit andersom. Bij iederer video werden de deelnemers onderzocht op oplettendheid en het onthouden van informatie.
De 360º groep toonde een significant hogere oplettendheid gedurende de hele ervaring. Significante verschillen in het onthouden van informatie tussen de 2 groepen werd niet gevonden. De meesten gaven aan dat 360° video als middel voor educatie de voorkeur heeft.

samenvatting, onderzoek (pdf) en afbeelding.

Virtual memory palaces: immersion aids recall

Onderzoekers van de Universiteit van Maryland hebben ontdekt dat informatie beter onthouden wordt als het gepresenteerd wordt in een 3D omgeving ten opzichte van een 2D omgeving.
Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van het concept van een ‘herinneringspaleis’, waarin personen een object herinneren door het op een denkbeeldige locatie te plaatsen.
samenvatting, onderzoek (pdf), afbeelding en video.

Presence and engagement in Henry

In een onderzoek van het onderzoekscollectief Foundry10 werden deelnemers gepresenteerd met een 360° VR-video met VR headset of een 2D-video van de animatiefilm Henry. Dit is een verhaal over een egel die graag wil knuffelen. Na het kijken werd onder andere gevraagd hoeveel empathie ze voelden voor Henry. Zowel deelnemers uit de 2D groep als de 360° VR groep voelden emphatie voor Henry. Volgens de onderzoekers draagt VR in positieve zin bij aan de kijkerervaring. Deelnemers vonden het prettig om het gevoel te krijgen aanwezig te zijn in het verhaal.
onderzoek (pdf), Henry voor Oculus Go en afbeelding.

Immersive Storytelling in 360° Videos
360° videos: a way to improve learning practices

ARTIKELEN.

Artikelen over het gebruik van 360° VR voor educatie
voorbereiding op stressvolle beroepssituaties

360° VR video’s van stresvolle situaties is een krachtig middel om zorgprofessionals voor te bereiden op de praktijk. Onderzoekers van Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid leggen uit hoe ze tot deze conclusie gekomen zijn. artikel en video gebruikt voor onderzoek.

360 graden video in het onderwijs

Onderwijskundigen van de Radboud Universiteit hebben onderzocht wat de meerwaarde is van 360° VR video voor VR headsets is voor educatie. Daarnaast geven ze tips over het filmen in 360° VR.
artikel (pdf).

Penn State University implements 360° video in online courses

Wetenschappers van de Penn State university hebben onderzocht wat het de effectiviteit is van het gebruik van 360° video voor VR headsets bij online cursussen. Ze hebben hierbij onder andere een experiment voor verpleegkundige vaardigheden opgezet. Een 360° video toont het huis van een oudere vrouw vanuit het oogpunt van een verpleegster die een huisbezoek aflegt. Proefpersonen werd gevraagd om vertrekken te controleren op gevaren zoals een haardroger die is aangesloten bij de gootsteen, handdoeken op de vloer of onjuist opgeslagen medicijnen. In het experiment hoefden de proefpersonen geen VR-headset te gebruiken om de video te bekijken, maar als ze dat wel deden, was de ervaring veel meer meeslepend, “alsof je in de kamer bent”, zei een proefpersoon.
artikel.

Virtual Reality and Enterprise Training

Dit artikel is een meta analyse van onderzoeken naar Virtual Reality voor educatie artikel (pdf).

360 virtual reality – Centre for innovation
vr-bril-voor-onderwijsVirtual Reality in de klasonderwijs-en-360-videoleren-met-virtual-reality